ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

چه کسانی از حذف چهارصفر زیان می بینند؟

سرنوشت مبهم سپرده گذاران بانکی، صاحبان دارایی های نقدی کلان و حقوق بگیران
خراسان - مورخ شنبه 1390/02/03 شماره انتشار 17817

مطابق اظهارنظرچند ی قبل محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، طرح حذف چهارصفر از پول ملی با تایید این نهاد طی 6 ماه آینده برای اجرا به دولت ارائه خواهد شد. طرحی که زمزمه های جدی در خصوص اجرای آن از دو سال پیش مطرح شد، زمانی که بهمنی در اولین واکنش ها به تبعات اجرای آن در مهرماه 88 گفت:" حذف سه صفر از پول ملی ایجاد تورم نمی کند و هزینه ها را نیز کاهش می دهد، همچنین اثرات روانی آن بر تورم نیز در کوتاه مدت خواهد بود."وی سه ماه بعد هم گفت:" این که سه یا چهار صفر از رقم واحد پول ایران حذف شود، منوط به اجرای طرح تحول اقتصادی و مشخص شدن قیمت‌های واقعی است."بهمنی یک ماه بعد هم اظهار داشت:" حذف سه صفر پول ملی را فعلا لازم نمی دانیم و پس از اجرای هدفمندی یارانه ها و مشاهده آثار آن در این مورد تصمیم گیری می شود."بر این اساس با وجود تلاش بسیار زیاد رئیس کل بانک مرکزی در این سه اظهار نظر رسمی برای پنهان کردن علل اجرا و تبعات اجرای طرح حذف صفرهای پول ملی، دو نکته خود نمایی می کند که تاثیر کوتاه مدت اجرای این طرح بر رشد تورم قطعی است و لزوم اجرای آن در افزایش قیمت ها پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها ریشه دارد. چنان که وی در دی ماه گذشته در خصوص طرح حذف سه صفر از پول ملی گفت: "حذف سه صفر از واحد پولی در جلسه کارگروه طرح تحول به تصویب رسیده است و در این خصوص به نتیجه نهایی رسیدیم، اما فعلا تا کاهش بیشتر تورم این طرح را متوقف کرده‌ایم."اما حال سه ماه پس از انتشار این خبر، رئیس کل بانک مرکزی از ضرورت اجرای طرح حذف 4 صفر به جای سه صفر از پول ملی سخن می گوید. این بدان معناست که پیش بینی بانک مرکزی از آینده اقتصاد ایران، حاکی از شتاب گیری نرخ تورم فراتر از برآوردهای پیشین در خصوص تبعات اجرای قانون هدفمندسازی یارانه هاست.برای اثبات این فرضیه کافی است، چند گزاره را بازخوانی کنیم. پس از سخنان بهمنی در دی ماه گذشته که از کاهش بیشتر نرخ تورم سخن گفت، نرخ تورم در قالب یک روند صعودی در اسفندماه گذشته تا 19.9 درصد افزایش یافت. گذشته از این زمانی که یک صفر بر تعداد صفرهایی که باید حذف شوند، اضافه می شود، بدان معناست که پیش بینی ها از افزایش قیمت ها یا به تعبیر بهمنی، واقعی شدن قیمت ها، 10 برابر افزون تر شده است و الا اجرای طرح حذف 3 صفر کفایت می کرد.البته تنها یک امیدواری وجود دارد و آن این که افزایش صفرهای در آستانه حذف پول ملی قدری با انگیزه های سیاسی هم تلاقی کرده باشد و این گمان در میان برخی دولتمردان پیش آمده باشد که در صورت حذف 4 صفر، ارزش برابری یک ریال ایران با یک دلار آمریکا تقریبا یکسان خواهد شد.

اما این سوال مطرح است که از این منظر، در عمل با حذف چهار صفر از پول ملی چه اتفاق هایی رخ خواهد داد:

1- هر 10 هزار ریال فعلی معادل یک ریال خواهد شد. در این صورت اگر واحد خردتر از ریال برای اقتصاد ایران طراحی نشود، تمامی اجناسی که در حال حاضر کمتر از یک هزارتومان قیمت دارند، حداقل تا هزارتومان رشد قیمت خواهند داشت. این بدان معناست که اقلامی همچون نان، بنزین، گازوئیل و ... به بیش از یک هزارتومان فروخته خواهند شد که خود این اتفاق منشاء رشد بیشتر نرخ تورم خواهد شد.2- در شرایطی که هر یک هزار تومان معادل یک ریال شود و واحد خردی برای آن تعریف نشود، ارزش پول نقد یک دهم قبل می شود. حال فارغ از تاثیر رشد تورم بر کاهش قدرت خرید پول، کسانی که پول نقد در اختیار دارند و یا سپرده های بانکی کلان دارند، با کاهش ارزش پول مواجه خواهند شد.3- همان طور که رئیس کل بانک مرکزی هم پیشتر تاکید کرده، تورم روانی اجرای این طرح هم در کوتاه مدت اجتناب ناپذیر است. تورمی که ناشی از این تصور عمومی است که یک ریالی های جدید دیگر ارزش یک هزارتومانی های سابق را ندارد و کم ارزش تر است. 4- تحت تاثیر تورم روانی، قیمت گذاری کالاها به خصوص کالاهای سرمایه ای همچون مسکن، طلا و سکه بیش از واحد پول جدید، قرار داد می شود. چرا که به عنوان مثال برای مردم درک این که بهای آپارتمانشان از 200 میلیون تومان فعلی به 20 هزارتومان کاهش یابد، قابل پذیرش نخواهد بود و در این گونه بخش ها، رشد قیمت ها برای کاهش زیان ذهنی مالکان شتاب بیشتری خواهد گرفت.5- کاهش صفرهای پول ملی، موجب نرخ برابری یک به یک میان دلار و ریال نمی شود. چرا که با توجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران به سرعت نرخ برابری جدیدی شکل خواهد گرفت که با برآورد قدرت خرید هر ریال ایران با توجه به مجموعه شاخص ها و شرایط کلان اقتصاد آن محاسبه خواهد شد. گذشته از این احتمال دارد که فرصت مناسب برای اجرای خواسته از فعالان اقتصادی که معتقدند دلار زیادی ارزان است و باید برای حمایت از تولید ملی، گران تر شود، مهیا شود. چرا که پذیرش عمومی نرخ برابری هر دلار معادل 3 ریال آسان تر می شود، دولت نیز عایدی ریالی بیشتری در ازای فروش دلارهای نفتی خواهد داشت. در حالی که این نرخ به معنای 3 هزار تومان شدن دلار در شرایط فعلی است. اما در حال حاضر این اتفاق نه تنها موضع سیاسی ایران را قدری تضعیف می کند، نرخ برابری دارایی های عمومی را در بازار های جهانی به شدت کاهش می دهد که خود زمینه ساز رشد قیمت ها خواهد شد. همچنین واردات کالاهای مصرفی و حتی مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای را گران تر خواهد کرد که این امر موجب رشد قیمت تولیدات داخلی هم می شود.6- افزایش نرخ برابری دلار و ریال در پی حذف چهارصفر پول ملی که به آن اشاره شد، یک تاثیر دیگر دارد و آن این که ارزش دارایی های غیر نقدی مردم هم مقداری به این دلیل و برای حفظ ارزش برابری آن ها با قبل، رشد خواهد کرد.

هفته معلم گزامی باد

 

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید   

 

معلم هدفت عشق است و ایثار                   هزاران خفته از عشق تو بیدار

عارفان علـم عاشـق می شوند                              بهـترین مردم معلـم می شـوند

عشق با دانش متمم می شود                              هر که عاشق شد معلم می شود

علل موفقیت مدارس ژاپن

 
نگاهی به وضعیت و برنامه مدارس ژاپن
شعار ژاپنی ها این است ؛  هر فرد در هرجا و هر زمان باید بیاموزد
در مدارس ابتدایی ژاپن به ایجاد محیطی شاداب ، جذاب ، دوستانه و با نشاط بیشتر از آموختن مسائل علمی توجه می شود

کشور کوچک ژاپن در کناره‌ی اقیانوس آرام طی چند دهه ی اخیر توانسته است خود را به عنوان یکی از امپراطوران تکنولوژی ، صنعت و اقتصاد به جهان معرفی نماید مسلماً منابع نفت وگاز باعث توسعه‌ی این کشور آتشفشانی و زلزله خیز نشده است بلکه توجه به نیروی انسانی و مدیریت آن ، راز توسعه ی ژاپن بوده است .
            در مطالعات « تایمز »که در باره پیشرفت تحصیلی بیش از 40 کشور جهان و در درسهای ریاضی و علوم تجربی انجام گرفته است ژاپن در این 2 درس و در تمام مقاطع سنی بین 3 کشور اول بوده و ایران به همراهی کلمبیا و آفریقای جنوبی در انتهای جدول قرار دارد .همچنین «پرفسور وزرا وگلezra vogel » استاد دانشگاه هاروارد در تحقیقات خود به این نتیجه دست یافت که دانش آموزان ژاپنی که دوره ابتدایی را در کشور آمریکا گذرانده‌اند هنگام بازگشت به کشور خود از همسالان خود در درسهای ریاضی و علوم عقب‌ترند .
نگاهی به ژاپن
            کشور آتشفشانی و زلزله‌خیز ژاپن از 4 جزیزه بزرگ و3900 جزیره کوچک تشکیل شده است .مساخت ژاپن 378 هزار کیلومترمربع – کمتر از یک چهارم ایران – و جمعیت آن 125 میلیون نفر – یعنی 2 برابر ایران – است . بیش از 67 در صد این کشور را کوه و جنگل و 15 در صد آن را زمین‌های کشاورزی فراگرفته است . این کشور فاقد هرگونه منابع طبیعی مثل نفت وگاز است ولی درآمد سرانه مردم آن 38 هزار دلار- 15 برابر ایران – است که این نشانگر آنست که سطح رفاه در این کشور آسیایی از آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی بالاتر است . عمر متوسط مردان ژاپنی 78 و عمر متوسط زنان این کشور 85 سال است . – 15 سال بیشتر از ایران – دین وآیین مردم ژاپن شینتو و بودایی است و پیروان این آیینها حدود دو برابر جمعیت ژاپن هستند . زیرا که بیشتر مردم این کشور به هر دو آیین معتقدند .شینتو مجموعه ای از باورهای دیرینه‌ی ژاپنی‌هاست که بر اساس آن کلیه مظاهر طبیعت مانند کوه و ستاره و دریا خدایگان جداگانه ای دارند و باید پرستش شوند . طبق آیین شینتو روح انسان بعد از مرگ جاودانه باقی می‌ماند اما جهان دیگری وجود ندارد . بنابراین پاداش وکیفری هم برای اعمال آدمی نیست . آیین بودایی در اواخر قرن ششم پیش از میلاد - 2600 سال قبل – توسط بودا و در کشور هند پایه‌گذاری و از طریق چین و کره به ژاپن راه یافت . طبق آیین بودایی روح افراد پس از مرگ به بدن فرد دیگری منتقل می شود . و در آنجا برحسب راحتی و سختی زندگی او ، به پاداش یا عقاب می رسد . مهمترین ویژگی مردم ژاپن سخت کوشی ، قناعت ، نظم و روحیهِ همکاری ومشارکت آنهاست .

تاریخ مدارس ژاپن

تاریخ آموزش و پرورش ژاپن را می شود به دو دوره ی قبل و بعد از « انقلاب میجی» تقسیم کرد . این انقلاب 20 سال بعد ازاصلاحات امیرکبیر در سال1868 میلادی آغاز و ادامه پیدا کرد. تا قبل از این انقلاب 2 نوع مدرسه در ژاپن بود «مدارس هانکو» ویژه ی سامورایی‌ها و «مدارس تراکویا» مخصوص آدم‌های عادی . در سال 18771 یعنی 3 سال بعد از انقلاب میجی ، آموزش وپرورش ژاپن تاسیس شد . در سال 1872تقریباً 28 درصد از افراد لازم‌التعلیم به مدرسه ی ابتدایی می رفتند . ویکصد هزار نفر در دبیرستان ثبت‌نام کردند . در سال 1920 این میزان به یک میلیون ودویست هزار نفر افزایش پیدا کرد . در سال 1948 آموزش نابینایان اجباری شد . در سال 1986بیش از 90 درصد کودکان ژاپنی به پیش‌دبستانی رفتند و 94 در صد دانش آموزان به مرحله ی دوم دبیرستان راه یافتند .

ساختار آموزش وپرورش ژاپن

               تعلیم و تربیت ژاپن به عهده‌ی وزارت آموزش وپرورش ، علوم وفرهنگ ژاپن است . این وزارت آموزش کودکان را از دوره ی ابتدایی آغاز می‌کند و تا پایان دانشگاه ادامه می دهد . علاوه بر مدارس و دانشگاه ، مراکزی مانند موزه ها ،نمایشگاه ها سالن های تئاتر و سینما نیز زیر نظر این وزارت است نحوه اداره مدارس ، انتخاب کتاب‌های درسی ، استخدام نیرو و تعیین روزهای فعالیت مدارس به عهده‌ی ،شورای آموزش وپرورش » است .هر استان ، شهر و روستا شورای آموزش وپرورش دارد . این شوراها 3 تا 5 عضو دارد و توسط استاندار یا فرماندار به مدت 4 سال انتخاب می شود . هزینه‌ی آموزش و پرورش همچون اداره ی آن بین دولت مرکزی ، استانداری و شهرداری تقسیم می‌شود . در سال 1984 حدود30 درصد هزینه مدارس را دولت ، 44 درصد را استانداری و 26 درصد را شهرداری به عهده داشته است .

استانداردهای مدارس ژاپن

مساحت هر کلاس عادی در ژاپن 74 متر است و مساحت هر مدرسه ی 6 کلاسه 10 هزار متر مربع و مساحت هر مدرسه‌ی 12 کلاسه 16 هزار متر مربع است . هر مدرسه‌ی ابتدایی دارای اتاق تکثیر ، اتاق بهداشت ، اتاق موسیقی ، سالن غذاخوری ،سالن ورزش و استخر سرپوشیده و زمین چمن است . در سال 1986بیش از 95 درصد مدارس دارای سالن ورزش با مساحت حداقل 800 متر و حدود 81 درصد مدارس ابتدایی و70 درصد مدارس متوسطه دارای استخر سرپوشیده بوده است .مدارس ژاپن دارای امکانات کافی در بخش سمعی ، بصری است .در سال 1989 – 1368 شمسی - حدود 99 درصد مدارس دارای تلویزیون ٍ اورهد و ویدئوبوده است . در سال 1998 به طور متوسط هر مدرسه ی ابتدایی 10 رایانه داشت این تعداد برای متوسطه بیشتر است .در سال 1992 بیش از 99 درصد دانش‌آموزان ابتدایی و82 در صد دانش آموزان مدارس متوسطه نهار دریافت می‌کردند .

آموزش در مدارس ژاپن

ساعت حضور دانش آموزان در مدارس 44 ساعت در هفته است . و ازساعت 8 صبح تا 4 عصر به صورت پیوسته ادامه دارد . دانش آموزان ابتدایی 22 ساعت و متوسطه 16 ساعت در کلاس درس سپری می‌کنند و بقیه با برنامه هایی مانند فعالیت های گروهی ، جشن‌ها و نهار و استراحت سپری می شود .- دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ایران 24 ساعت و درمقاطع راهنمایی و متوسطه 36 ساعت به مدرسه می‌روند که تقریباً تمام این ساعات در کلاس سپری می شود . - هر سال تحصیلی 240 روزاست . – در ایران کمتر از 180 روز – در مدارس ابتدایی به ایجاد محیطی شاداب ، جذاب ، دوستانه و با نشاط بیشتر از آموختن مسائل علمی تاکید شده است .معلمان عقیده دارند دانش‌آموزان این مقطع برای یادگیری علم به مدرسه نمی‌آیند بلکه هدف از مدرسه دیدار دوستان است .در مدارس ابتدایی به بازی ، کاردستی ، موسیقی وخانه‌داری - آشپزی وخیاطی ونظافت – توجه بسیار می‌شود .این گونه برنامه‌ها یک سوم اوقات دانش‌آموزان را به خود اختصاص می دهد .دانش‌آموزان مدارس ژاپن از همان کلاس اول ابتدایی در برنامه‌ای با عنوان به سوی کار به یادگیری و انجام حرفه هایی مانند زراعت وصنعت می‌پردازند.

یادگیری در طول زندگی

یکی از برنامه‌های مدارس ژاپن اجرای برنامه های یادگیری در همه زندگی است . در حقیقت یادگیری در تمام عمر به اندازه آموزش وپرورش رسمی اهمیت دارد . شعار آنها این است هر فرد در هرجا و هر زمان باید بیاموزد . ایجاد مراکز دانشگاهی مکاتبه‌ای ، مدارس شبانه ودانشگاه سیما برای این منظور فعالیت می‌کند

داستان زیبای پیرمرد عاشق!

!...


پیرمردی صبح زود از خانه اش خارج شد. در راه با یک ماشین تصادف کرد و آسیب دید. عابرانی که رد می‌شدند به سرعت او را به اولین درمانگاه رساندند.
پرستاران ابتدا زخمهای پیرمرد را پانسمان کردند. سپس به او گفتند: "باید ازشما عکسبرداری بشود تا جائی از بدنت آسیب و شکستگی ندیده باشد.
پیرمرد غمگین شد، گفت عجله دارد و نیازی به عکسبرداری نیست.
پرستاران از او دلیل عجله اش را پرسیدند.پیرمرد گفت :زنم در خانه سالمندان است. هر صبح آنجا می‌روم و صبحانه را با او می‌خورم. نمی‌خواهم دیر شود!
پرستاری به او گفت: خودمان به او خبر می‌دهیم. پیرمرد با اندوه گفت: خیلی متأسفم. او آلزایمر دارد. چیزی را متوجه نخواهد شد! حتی مرا هم نمی‌شناسد!
پرستار با حیرت گفت: وقتی که نمی‌داند شما چه کسی هستید، چرا هر روز صبح برای صرف صبحانه پیش او می‌روید؟
پیرمرد با صدایی گرفته، به آرامی گفت:
اما من که می‌دانم او چه کسی است
..!

11 تصویر از بنزهای قدیمی


 


supercars.net



autofiend.com






moby302.co.za



thethrutaboutcars.com


hemmings.com





moby302.co.za




moby302.co.za





ریشه های

ریشه های "ریال، تومان و دینار" و سه راهکار برای نامگذاری واحد پول ملی
خراسان - مورخ شنبه 1390/02/03 شماره انتشار 17817

هر چند درباره نام واحد پول ملی ایران در تغییرات پولی ناشی از حذف صفرها سخنان متعددی گفته می شود و البته هیچ کدام شان قطعی نیست ، ولی این روزها ، سخن درباره سه واژه تومان ، ریال و دینار زیاد است به ویژه آن که رئیس کل بانک مرکزی خبر داده که با حذف چهار صفر ، ریال واحد پول ملی می شود و دینار اجزای آن را با ارزشی معادل یک صدم ریال ، تشکیل می دهد.بی مناسبت ندیدیم به لغت نامه دهخدا مراجعه کنیم و خلاصه ای از آن چه در این اثر آمده را به انضمام پیشنهاد پایانی عرضه بداریم:

ریال -واژه ای با ریشه اسپانیایی است ؛ به معنی لغوی شاهی (فرانسوی : رویال ) است و آن به مسکوکات نقره اطلاق می شد. معرب آن هم «ریال » است . این کلمه از زمان تسلط اسپانیا ن و پرتغالیان در خلیج فارس و مراوده یشان با ایرانیان وارد فارسی شده است.تومان-کلمه ای است که ریشه مغولی دارد و به معنی ده هزار است :" از هر ده یک نفر را امیر نه تن دیگر کرده و از میان ده امیر یک کس را امیر صد نام نهاده و تمامت صد را در زیر فرمان اوکرده و بدین نسبت تا هزار شود و به ده هزار کشد، امیری نصب کرده و او را امیرتومان خوانند و بدین قیاس و نسق هر مصلحتی که پیش آید... . (جهانگشای جوینی )"

دینار -از کلمه دنار مشتق شده است . اقوالی که در ریشه کلمه دینار گفته شده است به ترتیب زیر خلاصه می شود. 1- فارسی و معرب ، اصل آن دنار و راغب گویند از دو کلمه دین و آر است . معرب بودن کلمه را ابن منظور و ابن درید و جوالیقی و شرتونی تأکید کرده اند.

2- لاتینی و معرب مأخوذ از دیناریوس یونانی است و بعضی گویند که سکه ای قدیمی در فرانسه بنام «دنیه » وجود داشته که از کلمه لاتینی مشتق شده است و معنای دیناریوس «ده تایی » است همانطور که درنزد عرب دینار ده درهم بوده است و این نظر را لویس معلوف در المنجد و جرجی زیدان در تاریخ تمدن اسلامی و دائرة المعارف اسلامی تأیید می نمایند.

3- فقط معرب است . این نظر را فیروزآبادی در قاموس و زبیدی در تاج العروس آورده اند.

4- احتمال هر دو وجه که فارسی و معرب باشد و یا آن که عربی باشد این رأی را زمخشری گفته است و اما بستانی در دائرة المعارف از این که این کلمه لاتینی باشد اظهار تعجب می نماید و می گوید کلمه عربی است و از دنر و دنار است و به تبع او احمد محمد شاکر مصحح المعرب جوالیقی گوید ارائه اصل و ریشه لاتینی کلمه دلیل بر یونانی بودن کلمه و این که عرب از رومیان گرفته باشند نیست؛ بلکه احتمال می رود که از عرب به یونان نقل شده باشد.

همان گونه که ملاحظه می شود ، بر سر ریشه این واژگان مخصوصا دینار ، بحث های متعددی وجود دارد و لذا ، دعوا بر سر این که کدام واژه به لحاظ ریشه و اصالت میهنی بر دیگران اولویت دارد تا واحد پول ملی نام بگیرد ، اساسا بیهوده است.بنابراین ، بهتر است به جای دعوا بر سر این سه واژه ، یکی از این چندگزینه را برگزید:1 - به دنبال واژگان جدید ایرانی رفت و هیچ فرقی هم نمی کند واژه جدید فارسی باشد ، ترکی باشد ، کردی یا بلوچی و ... ؛ مهم این است که کلمات جدیدی که برای نامگذاری واحد پول ملی و اجزای آن انتخاب می شوند ریشه در همین آب و خاک داشته باشند.2 - از نام های قدیمی ایرانی که برای نامگذاری واحدهای پولی استفاده می شد بهره بگیریم مانند دریک.3 - به جای آن که دنبال نام جدیدی باشیم ، به عرف مستحکم جامعه بازگردیم و واحد پول ملی را تومان و اجزایش را ریال بنامیم چه آن که این دو کلمه در گذر زمان به بخشی از فرهنگ و دایره لغات ایرانی افزوده و به نوعی بومی شده اند. به علاوه برخی محققان بر ترکی بودن واژه تومان ، تاکید دارند که با توجه به این که ترک ها بخش بزرگی از مردم ایران را تشکیل می دهند ، این واژه را می توان ایرانی دانست و به همین دلیل و با پشتوانه عرف عمومی ، آن را به کار بست و بدان رسمیت بخشید.درباره دینار هم فارغ از ریشه این کلمه و برغم این که دینار همچنان یک صدم ریال است و تا چند دهه قبل نیز سکه های دیناری در ایران وجود داشت ، از آنجا که به نوعی تداعی کننده کشورهای خارجی در جهان عرب است ، مردم ایران آن را نخواهند پذیرفت و لذا بهتر است مسئولان محترم ،دور این کلمه را خط بکشند و در جامعه ایجاد نارضایتی فرهنگی نکنند.البته فارغ از همه این بحث ها ، نام پول ملی مان هر چه باشد ، تا اقتصادمان پشتوانه حیثیتی این واحد پولی نباشد و ارزش پول ملی مان همواره رو به نزول باشد ، کاری از پیش نخواهیم برد.

روز معلم فرصتی برای قدردانی

   

منتظر شرایط خارق العاده نباشید تا اقدامات مفید انجام دهید سعی کنید از موقعیت های معمولی بهره بگیرید  

روز معلم فرصتی برای قدردانی  

تا نظر شما چه باشد

بازار سکه چطور سکه شد

عیار و وزن سکه طرح قدیم و جدید با هم هیچگونه تفاوتی ندارند، اما سکه طرح قدیم دیگر ضرب نمی شود و باندهای مافیایی بازار سکه هر از گاهی به بهانه نایب بودن آن را از بازار جمع می کنند و پس از کسب سودهای فراوان دوباره آن را به بازار سرازیر می کنند.


خبرگزاری مهر جدول 33 ساله نرخ سکه در ایران را منتشر کرد که براساس آن، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم از 420 تومان سال 1357 به حدود 445 هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

نرخ انواع سکه در هفته گذشته در بازار با نوسانات و تغییرات زیادی مواجه بود، به طوری که نرخ سکه ها از اوایل هفته روند صعودی را در پیش گرفت و به اوج خود در روز سه شنبه گذشته رسید، اما با اعلام سیاستهای بانک مرکزی و آغاز اعمال آنها از روز چهارشنبه نرخ سکه ها رو به کاهش گذاشت، به همین بهانه خبرگزاری مهر اقدام به انتشار نرخ سکه ها طی 33 سال گذشته کرد. 

سکه طرح قدیم

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم در سال 57 معادل 420 تومان، در سال 58 معادل یکهزار و 300 تومان، در سال 59 حدود  دو هزار و 400 تومان، در سالهای 60 تا 62 معادل 3 هزار و500 تومان، در سال 63 حدود 3 هزار و 900 تومان، در سال 64 حدود 4 هزار و 418 تومان و در سال 65 حدود  6 هزار و 500 تومان بوده است.

اما قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم که در آن سالها تنها سکه بهار آزاد رایج در کشور بود و توسط بانک مرکزی ضرب می شود، در سال 66 به یکباره با افزایش چشمگیری مواجه شد و از رقم  6 هزار و 500 تومان در سال 65 به حدود  11 هزار و 257 تومان در سال مذکور رسید، اما مجددا در سال 67 کاهش یافت و به 9 هزار و 939 تومان رسید، در سال 68 مجددا با افزایش همراه شد و به  10 هزار و 922 تومان رسید.

نرخ سکه مجددا در سال 69 افزایش یافت و به 12 هزار و 707 تومان رسید اما در سال 70 با روندی کاهشی به 12 هزار و 447 تومان رسید، در سال 71 در قیمت12 هزار و 409 تومان باقی ماند اما در سال 72 مجددا افزایش چشمگیری یافت و به 16 هزار و 488 تومان افزایش یافت.

نوسانات قیمت سکه بهار آزادی در سال 73 به اوج خود رسید و منجر به افزایش شدید قیمت آن به 30 هزار و 352 تومان  رسید که افزایش حدود دو برابری را نسبت به سال قبل از خود نشان می دهد، این روند افزایشی همچنان ادامه داشت به طوریکه قیمت سکه بهار آزادی به 44 هزار و 169 تومان در سال 74 رسید، یعنی همان سالی که سکه طرح امام(ره) به عنوان یک سکه بهار آزادی جدید از سوی بانک مرکزی با قیمت 41 هزار و 259 تومان وارد بازار شد.

بر این اساس در سال 75 قیمت سکه طرح قدیم به  41 هزار و 273 تومان، در سال 76 به  38 هزار و 833 تومان، در سال 77 به 45 هزار و 90 تومان، در سال 78 به 58 هزار و 741 تومان، در سال 79 به 60 هزار و 512 تومان، در سال 80 به 60 هزار و820 تومان، در سال 81 به 69 هزار و 960 تومان و در سال 82 به 86 هزار و 150 تومان رسید.

همچنین طی سالهای مذکور قیمت سکه روند صعودی را در پیش گرفت و در نهایت در سال 83 بود که نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به بالای 100 هزار تومان رسید، به طوریکه متوسط نرخ آن در پایان سال مذکور به 104 هزار و 537 تومان رسید، روند افزایشی همچنان ادامه داشت تا در سال 84 نرخ سکه طرح قدیم 122 هزار و 890 تومان شد.

بالاخره در سال 85 بود که نرخ سکه طرح قدیم از مرز 160 هزار تومان بالاتر رفت و متوسط نرخ آن در پایان همین سال 167 هزار و 967 تومان شد، همچنین در سال 86 به 190 هزار و 678 تومان رسید، اما از سال 87 بود که نرخ آن به بیش از 200 هزار تومان افزایش یافت و در نرخ 231 هزار و 649 تومان در سال 87 خرید و فروش شد و در نهایت در سال 288 هزار تومان به فروش رفت.

بررسی روند قیمت سکه طرح قدیم نشان می دهد که این سکه سال 89 را با قیمتی حدود 286 هزار تومان آغاز کرد و اسفند ماه را با قیمت 435 هزار تومان به پایان رساند.

عیار و وزن سکه طرح قدیم و جدید با هم هیچگونه تفاوتی ندارند، اما سکه طرح قدیم دیگر ضرب نمی شود و باندهای مافیایی بازار سکه هر از گاهی به بهانه نایب بودن آن را از بازار جمع می کنند و پس از کسب سودهای فراوان دوباره آن را به بازار سرازیر می کنند.

این نوع سکه دیگر توسط بانک مرکزی ضرب نمی‌شود و کم کم حالت عتیقه پیدا می‌کند، به همین دلیل قیمت آن در بازار افزایش می یابد، سکه های طرح قدیمی که هم اکنون در بازار خرید و فروش می شود، از گذشته وجود داشته است.
 

 جدول 33 ساله سکه طرح قدیم
سالقیمت/تومان
57420 
58 1300
 592400 
 603500 
 613500 
 623500
 633900 
 644418 
 656500 
 6611257 
 67 9939
 6810922 
 6912707 
 7012447 
 7112409 
 7216488 
 7330352 
 7444169 
 7541273 
 7638833 
 7745092 
 7858741 
 7960512 
 8060820 
 8169960 
 8286150 
 83104537 
 84122890 
 85167967 
 86190678 
 87231649 
 88288000 
 89435000 

سکه طرح جدید

سکه طرح جدید با تصور حضرت امام(ره) در سال 74 توسط بانک مرکزی وارد بازار شد و متوسط نرخ آن در سال مذکور  حدود 41 هزار و 259 تومان بود، نرخ این سکه در سال 75 کاهش یافت و 40 هزار و 785 تومان شد، در سال 76 نیز روند نزولی خود را ادامه داد و نرخ آن به 38 هزار و 511 تومان کاهش یافت، اما در سال 77 با روندی صعودی به 45 هزار تومان رسید واین روند صعودی همچنان ادامه داشت تا این در سال 78 در نرخ 58 هزار و 615 تومان فروخته شد.

در سال 79 نرخ نرخ سکه طرح جدید مجددا کاهش یافت و به 56 هزار و 700 تومان رسید، در سال 80 قیمت سکه طرح جدید54 هزار و 388 تومان، در سال 81 62 هزار و 901 تومان، در سال 82 حدود 76 هزار و 580 تومان و در سال 83 حدود 90 هزار و 160 تومان شد. 

اما در سال 84 نرخ سکه طرح جدید به بیش از 100 هزار تومان افزایش یافت، به طوریکه به 106 هزار و 600 تومان رسید و از آن زمان تاکنون نیز همچنان روند صعودی قیمتی را ادامه داده است، بر این اساس متوسط نرخ آن در سال 85 معادل 144 هزار و 210 تومان، در سال 86 حدود 172 هزار و 870 تومان، در سال 87 حدود 205 هزار و 380 تومان و در سال 88 معادل 270 هزار تومان بود.

بررسی روند قیمت سکه طرح جدید در بازار ایران هم نشان می دهد که نرخ این سکه در فروردین ماه سال 89  معادل 271 هزار تومان و در اسفندماه حدود 383 هزار تومان بوده است.

روند تغییرات قیمت سکه در بازار کشور طی سالهای 84 تا 89 نشان می دهد قیمت سکه طلا شامل طرح قدیم و طرح جدید هر ساله به طور متوسط 20 درصد افزایش قیمت داشته است و اوج افزایش قیمت در این دوره تا قبل از سال 89 مربوط به سال 85 می شود که با اوج گیری نقدینگی در کشور قیمت سکه طرح قدیم 36.7 درصد و سکه طرح جدید بالغ بر 35.3 درصد رشد قیمت پیدا کردند.

جدول قیمت سکه طرح جدید 16 سال
سال قیمت/تومان 
74 41259 
 7540785 
 7638511 
 7745000 
 7858615 
 7956700 
 8054388 
 8162901 
 8276580 
 8390160 
 84106600 
 85144210 
 86172870 
 87205380 
 88270000 
 89383000 

نیم سکه

سکه نیم بهار آزادی از سال 77 توسط بانک مرکزی وارد بازار سکه کشور شده است، قیمت آن به طور متوسط در سال مذکور معادل 24 هزار و 648 تومان، در سال 78 حدود 33 هزار و 790 تومان، در سال 79 حدود 38 هزار و 445 تومان، در سال 80 معادل 36 هزار و 115 تومان، در سال 81 حدود 34 هزار و 590 تومان، در سال 82 معادل 39 هزار و 950 تومان و در سال 83 حدود 46 هزار و 470 تومان بوده است.

همچنین نرخ این سکه در سال 84 به 54 هزار و 470 تومان، در سال 85 به 72 هزار و 600 تومان و در سال 86 به 88 هزار و 250 تومان رسید، اما نرخ این سکه در سال 87 به بیش از 100 هزار تومان افزایش یافت وبه طور متوسط در این سال به قیمت 105 هزار تومان به فروش رفت، این روند صعودی ادامه یافت و در سال 88 به 136 هزار تومان و در پایان سال گذشته به حدود 195 هزار تومان رسید.

 جدول قیمت سکه نیم در 13 سال
سال قیمت/ تومان 
 7724648 
 7833790 
 7938445 
 8036115 
 8134590 
 8239950 
 8346471 
 8454470 
 8572600 
 8688250 
 87105000 
 88136000 
 89195000 

ربع سکه

ربع سکه تمام بهار آزادی نیز از سال 77 یعنی از همان سالی که سکه نیم بهار وارد بازار شد، به عرصه خرید و فروش بازار سکه افزوده شد، متوسط نرخ این نوع سکه در سال مذکور 13 هزار و 850 تومان، در سال 78 حدود 18 هزار و 218 تومان، در سال 79 حدود 22 هزار و 419 تومان، در سال 80 معادل 21 هزار و 319 تومان، در سال 81 معادل 21 هزار و 657 تومان و در سال 82 حدود 24 هزار و 235 تومان بوده است.

نرخ این نوع سکه نیز همچنان روند صعودی را در پیش گرفت و در سال 83 به 28 هزار و 239 تومان، در سال 84 به 32 هزار و 130 تومان، در سال 85 حدود 37 هزار و 703 تومان، در سال 86 حدود 46 هزار و 979 تومان، در سال 87 حدود 54 هزار و 10 تومان، در سال 88 حدود 70 هزار تومان و در پایان سال گذشته حدود 106 هزار تومان شد که به بالای 100 هزار تومان رسیده است.

جدول قیمت ربع سکه در 13 سال
سالقیمت (تومان)
7713850
7818218
7922419
8021319
8121657
8224235
8328239
8432130
8537703
8646979
8654101
8870000
89106000

سکه گرمی

سکه گرمی نیز به عنوان دیگر سکه ضرب و منتشر شده توسط بانک مرکزی است که از بهمن ماه سال گذشته با قیمت 44 هزار و 700 تومان وارد بازار شد و هم اکنون نرخ آن به حدود 53 هزار تومان رسیده است.

روند بررسی نرخ سکه ها نشان می دهد که نرخ انواع آن طی سالهای اخیر همواره روند صعودی را داشته و به بالاترین حد خود در پایان سال گذشته و البته یک ماه ابتدای سال جاری رسیده است.

آخرین قیمتها حاکی است که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در پایان معاملات روز پنج شنبه گذشته 445 هزار تومان، طرح جدید 416 هزار تومان، نیم سکه 212 هزار تومان، ربع سکه 125 هزار تومان و سکه یک گرمی 53 هزار تومان بوده است.

نرخ سکه ها روزانه توسط بانک مرکزی اعلام می شود، این نرخ ها بر اساس قیمت طلای جهانی است، البته تحولات بازار نفت و طلا و برخی مسائل سیاسی و اقتصادی نیز در نرخها تاثیرگذار است.


سالروز شهادت مظلومانه سرور بانوان عالمین، تسلیت باد.

    

دوباره ایام حزن و مصیبت آل رسول مکرم اسلام بالاخص یوسف زهرا مهدی صلوات الله علیه فرا رسید . مصیبت عظمای از دست دادن اولین شهیده ولایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که قلوب تمامی آزادگان و دوستداران و محبین حضرت ختمی مرتبت و اهل بیت عصمت و طهارت را جریحه دار کرد .

؟!........نقطه ته خط

علم می گوید ماهی به خاطر دلایل طبیعی، می میرد.  

اما هر کس یک بار بالا و پایین پریدن ماهی را دیده باشد تصدیق می کند که ماهی از بی آبی به دلیل طبیعی نمی میرد.  

ماهی به خاطر آب خودش را می کشد! 
 

همانطور که بعضی ها دوستانشان را برای مقام ! 

 

تا نظر شما چی باشد ؟ 

پیامک های دوستان

 

 

آدمهای بزرگ عظمت دیگران را می بینند ؛آدمهای متوسط به دنبال عظمت خودهستند  وآدمهای کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند 

 


قلب مانند یک جزیره است مهم نیست که چه کسی برای اولین بار وارد این می شود مهم این است که چه کسی برای همیشه در آن باقی می ماند  

 


پیش هم بودن اگر دیروز ها لطفی نداشت ارزش دیروز را امروز باور می کنم  

 


پاکترین هوای دنیا متعلق به لحظه ای است که دلمان هوای هم می کند  

 


مهربانی باغ سبزیست که از روزنه پنچره ها باید دید مگذار روزنه ها پنجره ها بسته شود  

 


دوچیز هیچ وقت از یاد آدم نمیره ؛ دوستای خوب وروزهای خوب ؛ یه چیزهم هیچ وقت از دل آدم نمیره روزهای خوبی که با دوستان خوب گذشت