ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

اصول بهره ‏ورى در کارها از منظر قرآن و روایات

یکم  خرداد  ماه روز بهره وری و بهینه سازی مصرف گرامی باد

اصول بهره ‏ورى در کارها از منظر قرآن و روایات

1. پویایى و تلاش : ارزش و کرامت انسان، در گرو تلاش و کوشش سازنده است. امام على علیه‏ا لسلام مى‏فرماید: «ارزش هر کس به اندازه همت اوست.» قرآن کریم نیز انسان را به کوشش دعوت مى‏کند: «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلاَّ مَا سَعَى؛ و اینکه براى انسان بهره‏اى جز سعى و کوشش او نیست». (نجم: 39)

2. مبارزه با بى ‏کارى و تنبلى : قرآن و روایات و سیره معصومین علیهم‏السلام از افراد جامعه مى‏خواهند با دورى از بى‏کارى و تنبلى، براى جامعه خود مفید باشند. خداوند مى‏فرماید: «شب را مایه پوشش و استراحت شما و روز را مایه کسب و معاش شما قرار داده‏ایم.» (نبا: 10 و 11) بنابراین روز زمان کار و تلاش و دورى از تنبلى و خواب است. رسولخدا صلى ‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «اگر تنبل باشى، از اداى حق باز مانى.» نیز امام على علیه‏السلام مى‏فرماید: «آفت کار، تن‏آسایى است».

3. شناخت ارزش وقت: در فرهنگ اسلامى هیچ فرد بى‏مسئولیتى وجود ندارد؛ همه باید در برابر سرنوشت خود و دیگران پاسخگو باشند و از همگان از نعمت‏هایى که دارا بوده‏اند سؤال مى‏شود: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنْ النَّعِیمِ؛ سپس در آن روز (همه شما) از نعمت‏هایى که داشته‏اید بازپرسى خواهید شد!» (تکاثر: 8). امام على علیه ‏السلام مى‏فرماید: «همواره کارى را انجام ده که در قبالش سؤال مى‏شوى».

4. هدف‏گذارى، برنامه‏ریزى و عمل  :دین اسلام، دین هدف «اَفَحَسِبتُم اَنَّما خَلَقناکُم عَبَثا»، برنامه «اُوصِیکُم بِتَقوَى اللّه‏ وَ نَظمِ اَمرِکُم» و عمل «لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفعَلُون» است و پیروان راستینش همواره به این سه خصلت نیکو آراسته‏اند.

5. مدیریت زمان : در فرهنگ اسلامى، بهره‏ورى تنها در معیارهاى اقتصادى و مالى خلاصه نمى‏شود، بلکه استفاده بهینه از زمان نیز مد نظر است. امام على علیه‏السلام مى‏فرماید: «کار هر روز را در همان روز انجام بده؛ زیرا هر روز کارى مخصوص به خود دارد.» همچنین ایشان مى فرماید: «بکوشید تا لحظه‏هاى زندگى‏تان چهار قسمت داشته باشد: یک قسمت براى مناجات با خدا و یک قسمت براى کسب معاش و یک قسمت براى معاشرت با برادران و معتمدینى که شما را به عیوبتان آگاه مى‏کنند و با شما در ظاهر و باطن از سر اخلاص برخورد مى‏کنند و بخشى را نیز به خوشى‏هاى حلال خود اختصاص دهید. [بدانید که] با این قسمت بر سه قسمت دیگر قدرت مى ‏یابید».

6. محاسبه عملکرد: از رسول اکرم صلى ‏الله‏علیه‏و‏آله نقل شده که فرمودند: «بنده (انسان) مؤمن حساب نمى‏شود مگر اینکه نفس خود را چنان محاسبه کند که گویى شریک از شریک خود حساب مى‏کشد و مولى از بنده خود».

7. دقت و اتقان: رسول خدا صلى ‏الله‏علیه‏و‏آله درباره محکم کارى مى‏فرماید: «هرگاه یکى از شما کارى انجام مى‏دهد، بر اوست که آن را محکم و استوار به انجام رساند».

8. دورى از اهمال کارى : انسان مسلمان به شدت از هرگونه اهمال و سستى نهى شده است. حضرت رسول صلى‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرماید: «از اهمال بپرهیز؛ که تو براى امروز زنده‏اى، نه براى فردا. اگر فردایى بود، فردا نیز مثل امروز باشد و اگر فردایى نبود، از اهمال و سستى پشیمان خواهى بود».

9. تقسیم کار: امروزه تقسیم کار، یکى از عوامل اساسى پیشرفت و بهره‏ورى در امور است. در فرهنگ اسلامى نیز بر این عامل ارزشمند در بهره‏ورى تأکید شده است. حضرت على علیه‏ا لسلام در نامه‏اى به امام حسن علیه‏السلام این مهم را چنین یادآور مى‏شود: «کار هر کدام از خدمت‏کارانت را معین کن که او را در برابر آن مسئول بدانى. تقسیم کار موجب مى‏شود کارها را به یکدیگر وانگذارند و در خدمت سستى نکنند».  امام على علیه‏السلام مى‏فرماید: «کسى که به کارى سرگرم شود که مهم نیست، کار مهم‏تر را از دست مى‏دهد».

11. پشتکار:  امام على علیه‏ السلام مى‏فرماید: «بر تو باد مداومت در عمل».

12. انضباط کارى : امام على علیه‏ السلام : «شما و همه فرزندانم و کسانم و آن کسى را که نامه من بدو رسد، سفارش مى‏کنم به ترس از خدا و نظم در کارها».

13. مشارکت و تعاون: در فرهنگ اسلامى مشارکت تحت عنوان تعاون مطرح شده است. خداوند در قرآن مى‏فرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى؛ و در نیکوکارى و پرهیزکارى با یکدیگر همکارى کنید.» (مائده: 2) همچنین على علیه‏السلام مى‏فرماید: «بر شما باد پیوند و همراهى با یکدیگر، و پرهیز از جدایى و دورى از همدیگر».

14. به کارگیرى نیروهاى امین : رسول خدا صلى ‏الله‏علیه‏و‏آله مى‏فرماید: «در استخدام کارکنان و فرماندهان، هیچ‏گونه شفاعتى را نپذیر، مگر شفاعت و کفایت امانت را».

15. پیش‏گیرى از اسراف: امام صادق علیه‏ السلام مى‏فرماید: «خداى، عزّ و جلّ، میانه‏روى را دوست و اسراف را ناپسند مى‏دارد؛ حتى دور انداختن هسته خرما یا میوه‏اى، اگر به کار آید و نیز دور ریختن آب اضافى».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد