ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

خاطره‌های میخکوب شده بر دیوار

 
یک دیوار سفید که از شدت چرکی به سیاهی می‏زند، شده تقویم روزهای زندگی آن‌ها، شاید هر روز بر آن خطی کشیده نمی‌شود اما هرازگاهی دستانی لرزان عکسی را که نواری سیاه بر گوشه آن چسبیده بر دیوار می‌چسباند. از پایین که نگاه می‌کنی تا سقف عکس است و کارت ترحیم و درگذشت.
به بالاترین نقطه‌ی دیوار چسبیده به سقف اشاره می‌کند؛ به عکس حاج میرزا صبوری. عکسش را ردیف اول چسبانده. کهنگی عکس و سیاهی دیوار نشان از سال‌های پیشین می‌دهد؛ حاج میرزا صبوری که 85 سال سن داشت، بزرگ محله بود...

قدیمی‌های خیابان مصلی آدم‌های جالبی هستند. آن‌‌‌ها علاوه بر اینکه مدام پیگیر مشکلات محله خود هستند، کارهای جالبی برای محله خود انجام می‌دهند. این پیرمردها که اکثر آن‌ها بازنشسته یا از کارافتاده‌اند، یک پاتوق هم دارند که هر روز در آن جمع شده و به گفتگو می‌نشینند. پاتوق پیرمردها یک کارگاه صابون پزی قدیمی ‌است که با منسوخ‌شدن این شغل در حال حاضر، تبدیل به مغازه‌ فروش‌صابون شده است.
یکی از جالب‌ترین کارهای این قدیمی‌ها، این است که آن‌ها، زمانی که یکی از عزیزان محله خود را از دست می‌دهند، عکس یا کارت ترحیمش را با تاریخ و نشانش بر یکی از دیوارهای مغازه می‌چسبانند تا یاد او را برای خود و محله تا همیشه نگه دارند. حاج «اکبر برپا» صاحب مغازه صابون‌فروشی کسی است که برای اولین بار این حرکت را در محله خود شروع کرد. او در حالی‏که یک چای گیاهی برایمان می‌ریزد، از آخرین عکسی که بر دیوار چسبانده می‌گوید: «رضا دشتکی»، همین چند روز پیش مراسم چهلمش تمام شد. او تنها 17 سال داشت که به رحمت خدا رفت. عمو اکبر ادامه می‌دهد: مدتی پیش رضا حالش به هم خورد. پدرش با اورژانس تماس گرفت اما کوچه آنقدر ترافیک بود که تا آمبولانس رسید، رضا دیگر نفس نمی‌کشید. رضا مریض بود. او سرطان داشت و خیلی حالش به هم می‌خورد اما هر بار که می‌خواستند، او را به بیمارستان ببرند، بیشتر از یک ساعت به طول می‌انجامید.
مشکل ترافیک محله از جمله بحث‌های داغ پیرمردهای پاتوق محله صابون‌پزها است که باعث شده تا کنون چند نفر از سالمندان کوچه نیز به همین منوال به رحمت خدا بروند.
عمو اکبر و پیرمردها در حالی‌که لابه‌لای حرف‌های خود گریزی به ترافیک و مشکلات محل می‌زنند، من حواسم کاملا معطوف عکس‌‌های ترحیمی است که فرصت‌های زندگی‌شان گذشته اما خاطراتشان بر دیوار یک محله قاب شده است.

آداب قلیان کشیدن

     قلیان

واسه تو قلیون چی بیارم؟ 

قلیان به لبم ناد علی می‌گوید
نی در دهنم سینجلی می‌گوید
آن قل‌قله‌ای که در کف قلیان است
الله و محمد و علی می‌گوید

ساده‌ترین راه برای کشیدن قلیان، رفتن به یک سفره‌خونه درست‌وحسابی و سفارش یک قلیان دبش می‌باشد. با این کار، دیگر نیازی به آماده‌سازی قلیان ندارید و بعد از ۱۰ دقیقه، قلیان با طعم مورد نظر خود را می‌کشید! اما اگر در خانه قلیان دارید و می‌خواهید آن‌را آماده کشیدن کنید، بد نیست به مطالب زیر توجه بفرمایید.

ادامه مطلب ...

سفر نامه نیشابور

اولین مسجد چوبی جهان که در برابر زلزله مقاوم است

 گوشه و کنار کشور ما پر است از دیدنی هایی که به دلیل معرفی نشدن یا بی توجهی بسیار مهجور مانده اند. معمولا رسم بر این است که جاذبه گردشگری وجود داشته باشد و بعد همه به فکر معرفی آن یا ایجاد امکانات رفاهی در اطراف آن می افتند. خیلی کم پیش می آید که در گوشه ای از کشور جایی ساخته شود به آن نیت که بعدها جاذبه گردشگری شود آن هم توسط مردم! اما یک استثنای جالب در حومه شهر نیشابور وجود دارد، اگر به سمت جاده اسحاق آباد بروید با مکانی جالب به نام «دهکده چوبین» مواجه خواهید شد. جایی به وسعت ۱۰ هکتار که دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است و می توان مدعی شد به دلایل زیادی در دنیا منحصر به فرد است. در این دهکده همه چیز از چوب ساخته شده است و می توانید از دیدن مسجد چوبی، موزه، کتابخانه، رستوران و فروشگاه آن در کنار فضای کشاورزی و دامداری لذت ببرید. 

با دهکده چوبین آشنا شوید

قبل از هر چیز ذکر یک نکته برای کودکان و نوجوانان دهه ۶۰ خالی از لطف نیست. دیدار از دهکده چوبین می تواند خاطره های شیرین دوران کودکی شما را مثل تماشای آثار پویانمایی بچه های کوهستان آلپ، خانواده دکتر ارنست و... زنده کند. آثاری که قهرمانان بین خانه ها و مدارس کاملا چوبی در رفت و آمد بودند و برای ما که محدود به دیوارهای آجری بودیم، دیدن این خانه ها حسرت برانگیز بود.مهندس مجتهدی خالق این دهکده با دلایل جالبی که داشته است، ۸ سال از عمر خود را صرف پرورش درخت می کند تا مصالح لازم برای ساخت دهکده را داشته باشد.در بین قسمت های مختلف این دهکده مسجد آن بسیار متمایز و جالب است. این مسجد اولین بار با مصالح متفاوتی در سال ۱۳۲۵ ساخته و در سال ۱۳۷۸ با چوب بازسازی کامل شد. این مسجد(تصویر پایین سمت چپ) که ظاهر یک کشتی وارونه را در ذهن تداعی می کند در مساحت ۲۰۰متر و با دومناره ۱۳متری ساخته شده است.

مقاوم ترین مسجد چوبی جهان  

برای ساخت مسجد این دهکده از حدود ۴۰ تن چوب استفاده شده و اولین (و شاید تنها) مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله است. این مسجد تا ۸ ریشتر زلزله را به راحتی تحمل می کند. علت این امر در نوع طراحی منحصر به فرد مسجد است. جالب است بدانید در وسط این مسجد (تصویر پایین سمت چپ) که نسبتا بزرگ هم هست هیچ ستونی تعبیه نشده و طراحی و اتصال دیوارها و اجزا طوری است که بارهای استاتیکی و دینامیکی را به راحتی منتقل می کند. زاویه موجود در دیواره ها هم به این موضوع کمک بیشتری می کند. در داخل این مسجد دیدنی های جالبی وجود دارد، مثل کتیبه های زیبایی که آیاتی از قرآن روی آن نقش بسته است.تمامی وسایل داخل مسجد مثل کابینت و حتی سینی ها هم چوبی است. تمهیدات زیادی هم برای جلوگیری از تخریب مسجد توسط موریانه یا باران اتخاذ شده است. سیستم تهویه مسجد نیز مکانیزم جالب و منحصر به فردی دارد، به طوری که با ساده ترین تمهیدات همیشه هوای داخل آن مطبوع است.

 

دیدنی های دیگر دهکده چوبین  

ساختمانی دو طبقه در کنار مسجد به موزه و کتابخانه اختصاص یافته و دارای دیواره های دوجداره است. زیربنای کل دو طبقه ۱۲۰متر مربع است.رستوران این دهکده نیز به صورت ۸ضلعی با دیواره های مشبک است. چند فروشگاه هم در این مجموعه وجود دارد که در آن محصولات متنوعی از چوب به فروش می رسد. صنایع دستی چوبی این فروشگاه ها یادگاری خوبی از این دهکده خواهد بود. در محوطه این دهکده چند آلاچیق زیبا هم برای رفاه حال بازدیدکنندگان وجود دارد. نانوایی سنتی دهکده (تصویر پایین سمت راست) به دلیل وجود یک دودکش جالب از دیگر بخش ها متمایز است. درون محوطه هم همه چیز از چوب ساخته شده و حتی سطل زباله هم چوبی است. نکته مهمی برای دیدن این دهکده وجود دارد، هر چند مبلغ ورودی چندان قابل توجه نیست اما اگر از شهرهای اطراف نیشابور و به خصوص مشهد قصد دیدار از این دهکده را دارید به گونه ای برنامه ریزی کنید که در برنامه شما بازدید از چند نقطه دیدنی دیگر نیشابور هم وجود داشته باشد، چرا که بازدید از این مکان حتی با وسواس زیاد ظرف حداکثر ۴ ساعت تمام می شود. 

  

از گناه تنفر داشته باش نه از گناهکار.

از گناه تنفر داشته باش نه از گناهکار.
اگر روزی دشمن پیدا کردی ، بدان که در رسیدن به هدفت موفق بوده ایی.
اگر روزی تهدیدت نمودند، بدان که در برابرت ناتوانند.اگر روزی خیانت دیدی، بدان قیمتت بالاست.
اگر روزی ترکت کردند ، بدان با تو بودن لیاقت می خواهد.
 

 مهاتما گاندی -

آموخته ام

با پول می شود خانه خرید ولی آشیانه نه، رختخواب خرید ولی......

 خواب نه، ساعت خرید ولی زمان نه، می توان مقام خرید ولی احترام نه، می توان کتاب خرید ولی دانش نه، دارو خرید ولی سلامتی نه، خانه خرید ولی زندگی نه و بالاخره ، می توان قلب
خرید، ولی عشق را نه. 

 

استخدام معلمان حق التدریس مانع ساماندهی مراکز تربیت معلم است

 

 

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به استخدام بیش از یکصد هزار نفر در دو سال جاری به شکل آزاد در این وزارتخانه گفت: استخدام معلمان حق التدریس در سالهای گذشته مانع ساماندهی مراکز تربیت معلم شده است.

  

 

فرشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مراکز تربیت معلم در سالهای گذشته رو به تحلیل و انزوا رفته اند گفت: بیش از 15 سال است که این مراکز رو به تعطیلی رفته اند و عملا دانشجویی در آنجا پذیرش نمی شود و تنها دوره های ضمن خدمت معلمان یا دوره های کاردانی به کارشناسی در این مراکز برگزار می شود.

پیش از این بارها وزیر آموزش و پرورش از احیای مراکز تربیت معلم خبر داده اما درباره زمان و نحوه این بازگشایی ها سخنی به میان نیاورده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: البته بنده در زمان وزارتم 20 هزار نفر از ردیف استخدامی را به مراکز تربیت معلم اختصاص دادم تا ورودی های جدید آموزش و پرورش از طریق این مراکز وارد شوند و بدین طریق سعی کردیم این مراکز را احیا کنیم.

نحوه فعالیت دانشگاه پیامبر اعظم

فرشیدی با اشاره به طرح تجمیع مراکز تربیت معلم و آموزشکده های فنی در مجتمع پیامبر اعظم (ص) در دوران وزارتش گفت: وزارت علوم مجوز این تجمیع را صادر کرد و حتی نام آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد و یک دوره یک ساله را نیز به صورت آزمایشی فعالیت کرد تا اینکه وزارت علوم اعلام کرد نحوه فعالیت این مجتمع موفقیت آمیز بوده و مجوز دائمی برای ادامه کار آن را صادر کرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: اما پس از خروج بنده از وزارتخانه تصمیم جدیدی مبنی بر راه اندازی دانشگاه جامع فرهنگیان گرفته شد که گمان می رود یک هدف سیاسی پشت این نامگذاری بود اما اهداف و نوع فعالیت آن همچون دانشگاه پیامبر اعظم بود و تفاوتی نداشت.

فرشیدی به مصوبه مجلس در خصوص جدا شدن آموزشکده های فنی از آموزش و پرورش و واگذاری آن به وزارت علوم اشاره کرد و گفت: با این حال معتقدم که مراکز تربیت معلم که دارای صدها عضو هئیت علمی و ساختمانهای متعدد است می تواند با عنوان مجتمع پیامبر اعظم (ص) ادامه کار دهند.

استخدام 100 هزار نیرو خارج از تربیت معلم

وی درباره تعطیلی ضمنی مراکز تربیت معلم و پذیرش نشدن دانشجو در آن گفت: طی سالهای گذشته بیش از 100 هزار نفر یعنی 60 هزار معلم حق التدریسی و 40 هزار نیرو به شکل آزاد در آموزش و پرورش استخدام شده اند که هیچ کدام از طریق مراکز تربیت معلم نبوده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: قطعا تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان در هر کشوری از مهمترین و حساس ترین اقدامات نظام به شمار می رود و استخدام نیرو به اشکالی که در سالهای گذشته صورت گرفته این سئوال را ایجاد می کند که چطور اجازه می دهیم دانش آموزان ما زیر نظر کسانی که حتی یک ساعت دوره های لازم را ندیده اند و اساس و شروط معلمی را نمی دانند تحصیل کنند.

فرشیدی با بیان اینکه مجلس باید نسبت به احیای هر چه سریعتر مراکز تربیت معلم اقدام کند، افزود: متاسفانه چند سالی است که عده ای به شکل آزاد وارد آموزش و پرورش می شوند و بعد از چند سال مدعی استخدام شدن می شوند و با تجمع های مختلف بر نمایندگان مجلس فشار می آورند تا آنها قانون جدیدی را مصوب می کنند و دیگر این موضوع یک روال عادی در استخدامهای آموزش و پرورش شده است.

وی افزود:این نحوه استخدام ها در بلند مدت به نفع نظام آموزشی نیست و سطح علمی و تربیتی را با افت مواجه می کند این در حالی است که در آغاز انقلاب شهیدان رجایی و باهنر بازنگری قوی را درباره ادامه فعالیت این مراکز داشته و توجه ویژه ای به آن داشته اند و حتی امام خمینی (ره) پیام جداگانه ای را برای بازگشایی این مراکز پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاهها داشته اند.

دل گفته‌های بازنشستگان

یکی از دغدغه های بازنشستگان بحث درمان و بیمه است

می گوید روزنامه خراسان سنگ صبورمان است، دستمان که به هیچ مسئولی نمی رسد تا مطالباتمان را پیگیری کنیم و حرف های دلمان را بگوییم. حرف های زیادی داریم، از هزینه های سرسام آور زندگی که با حقوق بازنشستگی مان جور در نمی آید و مجبورمان می کند با کهولت سن به شغل های کاذب روی بیاوریم، تا شرمنده عروس و داماد و نوه نباشیم، تا بیماری های دوران سالمندی که درآمدمان هزینه درمان آن ها را کفایت نمی کند و ... 

 
ادامه مطلب ...

زندگی بازنشستگی

یک پدر سالمند : نمی دانم چرا فرزندانم مرا حتی از دیدار خود محروم کرده اند!

پیرمرد عصایش را در دست راست گرفته و بر صندلی فلزی پارک تکیه داده است، به آب نما خیره شده و از دوستان خود سراغ دیگران را می گیرد.می گوید: بازنشسته ها هر روز حدود ساعت ۱۰ صبح که هوا کمی گرم تر می شود به پاتوق خود در این پارک می آیند.او سرحال و خوشحال به نظر می رسد اما وقتی سرصحبت باز می شود سفره دلش هم باز می شود، بعد از گفتن «خداراشکر» می گوید: زندگی بازنشستگی چنگی به دل نمی زند مگر این که سرمایه ای داشته باشی تا زندگی را با کمک آن ادامه دهی. 

ادامه مطلب ...

فارغ التحصیلی و بازنشستگی در اسلام معنا ندارد



مرجع جهان تشیع گفت: اگر کسی فارغ التحصیل شد، معنایش این نیست که از علم فاصله بگیرد، به خاطر اینکه در اسلام بحث



بازنشستگی و فارغ التحصیلی راه ندارد. آیةا...عبدا... جوادی آملی در درس اخلاق خود که با حضور تعدادی از دانش آموختگان جامعة المصطفی العالمیه و جمعی از طلاب و دانشجویان سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: اگر کسی فارغ التحصیل شد، معنایش این نیست که از علم فاصله بگیرد، به خاطر اینکه در اسلام بحث بازنشستگی و فارغ التحصیلی راه ندارد.
وی تأکید کرد: ممکن است انسان سالخورده نتواند کارهای سنگینی انجام دهد، اما انسان باید تا زمانی که زنده است کار و کوشش کند.
وی خاطرنشان کرد: اولین روزی که کسی گفت دیگر نیازی به تحقیق ندارد، جای مرگ او نشانه تیر قرار گرفته است