و به سندهاى معتبر از حضرت امیرالمؤمنین صلواتالله علیه منقول است که: کارهاى برادر مؤمن خود را بر محمل نیک حمل کن تا وقتى که دیگر محملى نیابى. و گمان بد مبر به کلمه اى که از برادر مؤمنت صادر شود تا محمل خیرى از برایش یابى.
و در حدیث دیگر فرمود که: از براى کارهاى برادر خود عذرى طلب کن. پس اگر عذرى نیابى باز طلب کن، شاید بیابى.
و به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر صلواتالله علیه منقول است که: تعجیل مکنید در حکم کردن به بدى شیعیان ما، که اگر یک قدم ایشان مىلغزد قدم دیگر ایشان ثابت مىماند.
و از حضرت امیرالمؤمنین صلواتالله علیه منقول است که: خوشا حال کسى که مشغول سازد او را عیبهاى خودش از عیبهاى مردم.
و به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر و امام جعفر صادق صلواتالله علیهما منقول است که: نزدیکترین احوال آدمى به کفر آن است که با کسى برادرى کند در دین، و عیبها و لغزشها و گناهان او را حفظ کند که یک روزى او را بر آنها ملامت کند.
و به سند معتبر از حضرت رسول صلىالله علیه و آله منقول است که فرمود که: اى گروهى که به زبان مسلمان شده اید و ایمان به دل شما نرسیده است! مذمت مکنید مسلمانان را، وجستجو در عیبهاى ایشان مکنید؛ که هر که جستجو درعیبهاى مخفى مسلمانان بکند خدا عیبهاى او را جستجو کند، و هر که خدا عیبهاى او را جستجو کند او را رسوا کند اگر چه در میان خانهاش باشد.
و به سند معتبر از حضرت رسول صلىالله علیه و آله منقول است که: هر که گناه مؤمنى را فاش کند چنان باشد که خود آن گناه را کرده باشد. و هر که مؤمنى را بر گناهى سرزنش کند نمیرد تا مرتکب آن بشود.
و در حدیث دیگر منقول است که: حضرت صادق علیهالسلام فرمود که: هر که مؤمنى را ملامت و سرزنش کند خدا او را در دنیا و آخرت سرزنش و ملامت کند. و به سند معتبر از حضرت رسول صلىالله علیه و آله منقول است که: همین بس است عیب را براى آدمى که نظر کند به عیبى چند از مردم که در خودش هست و از آنها غافل است، و ملامت کند مردم را بر امرى چند که خود ترک آنها نمىتواند کرد، و آزار کند کسى را که با او همنشینى مىکند.
و به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر علیهالسلام منقول است که: اگر شخصى بر دست راست تو باشد، و بر امرى و رأیى باشد، و به دست چپ تو بیاید، در حق او بغیر سخن خیر مگو و از او بیزارى مجو تا همان سخن را بار دیگر از او نشنوى. به درستى که دلها در میان دو انگشت از انگشتان قدرت خداست؛ به هر نحو که مىخواهد مىگرداند؛ یک ساعت چنین و یک ساعت چنین. و بسیار است که بنده توفیق خیر مىیابد.
و از حضرت رسول صلىالله علیه و آله منقول است که: هر که نفس خود را دشمن دارد نه مردم را، خدا او را از ترس عظیم قیامت ایمن گرداند. بدان همچنان که گمان بد به مردم بردن بد است، خود را هم در مواضع تهمت داشتن و در معرض گمانهاى بد مردم درآوردن بد است. چنانچه به سند معتبر منقول است که حضرت صادق علیهالسلام فرمود که: پدرم مىفرمود که: اى فرزند هر که با مصاحب بد مصاحبت مىکند سالم نمىماند؛ و هر که در جاى بد داخل مىشود متهم مىگردد؛ و هر که زبان خود را مالک نیست پشیمانى مىکشد. و حضرت امیرالمؤمنین صلواتالله علیه در هنگام وفات وصیت فرمود که: اى فرزند زینهار که بپرهیز از محلهاى تهمت، و از مجالسى که گمان بد به اهلش مىبرند. به درستى که همنشین بد فریب مىدهد کسى را که با او مىنشیند. و به سند معتبر از حضرت رسول صلىالله علیه و آله منقول است که: سزاوارترین مردم به تهمت کسى است که با اهل تهمت همنشینى مىکند.
و از حضرت امیرالمؤمنین صلواتالله علیه منقول است که: هر که خود را در محل تهمت بدارد ملامت نکند کسى را که گمان بد به او مىبرد. و بر این مضمون احادیث بسیار است.
منبع: عینالحیات "ملا محمد باقر مجلسی"
از حضرت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه پرسیدند که: میان حق و باطل چه قدر فاصله است؟ حضرت فرمود که: چهار انگشت. بعد از آن چهار انگشت را گذاشت بر میان چشم و گوش، و بعد از آن فرمود که: هر چه را به چشم خود مىبینى حق است، و آنچه را به گوش خود مىشنوى اکثرش باطل است.
و به سند معتبر دیگر از آن حضرت منقول است که: هر که متهم دارد برادر مؤمن خود را، ایمان در دلش مىگدازد چنان که نمک در آب مىگدازد.
و در حدیث دیگر فرمود که: هر که متهم سازد برادر دینى خودش را، حرمت ایمانى از میان ایشان زایل مىگردد