ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

سفر نامه نیشابور

اولین مسجد چوبی جهان که در برابر زلزله مقاوم است

 گوشه و کنار کشور ما پر است از دیدنی هایی که به دلیل معرفی نشدن یا بی توجهی بسیار مهجور مانده اند. معمولا رسم بر این است که جاذبه گردشگری وجود داشته باشد و بعد همه به فکر معرفی آن یا ایجاد امکانات رفاهی در اطراف آن می افتند. خیلی کم پیش می آید که در گوشه ای از کشور جایی ساخته شود به آن نیت که بعدها جاذبه گردشگری شود آن هم توسط مردم! اما یک استثنای جالب در حومه شهر نیشابور وجود دارد، اگر به سمت جاده اسحاق آباد بروید با مکانی جالب به نام «دهکده چوبین» مواجه خواهید شد. جایی به وسعت ۱۰ هکتار که دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است و می توان مدعی شد به دلایل زیادی در دنیا منحصر به فرد است. در این دهکده همه چیز از چوب ساخته شده است و می توانید از دیدن مسجد چوبی، موزه، کتابخانه، رستوران و فروشگاه آن در کنار فضای کشاورزی و دامداری لذت ببرید. 

با دهکده چوبین آشنا شوید

قبل از هر چیز ذکر یک نکته برای کودکان و نوجوانان دهه ۶۰ خالی از لطف نیست. دیدار از دهکده چوبین می تواند خاطره های شیرین دوران کودکی شما را مثل تماشای آثار پویانمایی بچه های کوهستان آلپ، خانواده دکتر ارنست و... زنده کند. آثاری که قهرمانان بین خانه ها و مدارس کاملا چوبی در رفت و آمد بودند و برای ما که محدود به دیوارهای آجری بودیم، دیدن این خانه ها حسرت برانگیز بود.مهندس مجتهدی خالق این دهکده با دلایل جالبی که داشته است، ۸ سال از عمر خود را صرف پرورش درخت می کند تا مصالح لازم برای ساخت دهکده را داشته باشد.در بین قسمت های مختلف این دهکده مسجد آن بسیار متمایز و جالب است. این مسجد اولین بار با مصالح متفاوتی در سال ۱۳۲۵ ساخته و در سال ۱۳۷۸ با چوب بازسازی کامل شد. این مسجد(تصویر پایین سمت چپ) که ظاهر یک کشتی وارونه را در ذهن تداعی می کند در مساحت ۲۰۰متر و با دومناره ۱۳متری ساخته شده است.

مقاوم ترین مسجد چوبی جهان  

برای ساخت مسجد این دهکده از حدود ۴۰ تن چوب استفاده شده و اولین (و شاید تنها) مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله است. این مسجد تا ۸ ریشتر زلزله را به راحتی تحمل می کند. علت این امر در نوع طراحی منحصر به فرد مسجد است. جالب است بدانید در وسط این مسجد (تصویر پایین سمت چپ) که نسبتا بزرگ هم هست هیچ ستونی تعبیه نشده و طراحی و اتصال دیوارها و اجزا طوری است که بارهای استاتیکی و دینامیکی را به راحتی منتقل می کند. زاویه موجود در دیواره ها هم به این موضوع کمک بیشتری می کند. در داخل این مسجد دیدنی های جالبی وجود دارد، مثل کتیبه های زیبایی که آیاتی از قرآن روی آن نقش بسته است.تمامی وسایل داخل مسجد مثل کابینت و حتی سینی ها هم چوبی است. تمهیدات زیادی هم برای جلوگیری از تخریب مسجد توسط موریانه یا باران اتخاذ شده است. سیستم تهویه مسجد نیز مکانیزم جالب و منحصر به فردی دارد، به طوری که با ساده ترین تمهیدات همیشه هوای داخل آن مطبوع است.

 

دیدنی های دیگر دهکده چوبین  

ساختمانی دو طبقه در کنار مسجد به موزه و کتابخانه اختصاص یافته و دارای دیواره های دوجداره است. زیربنای کل دو طبقه ۱۲۰متر مربع است.رستوران این دهکده نیز به صورت ۸ضلعی با دیواره های مشبک است. چند فروشگاه هم در این مجموعه وجود دارد که در آن محصولات متنوعی از چوب به فروش می رسد. صنایع دستی چوبی این فروشگاه ها یادگاری خوبی از این دهکده خواهد بود. در محوطه این دهکده چند آلاچیق زیبا هم برای رفاه حال بازدیدکنندگان وجود دارد. نانوایی سنتی دهکده (تصویر پایین سمت راست) به دلیل وجود یک دودکش جالب از دیگر بخش ها متمایز است. درون محوطه هم همه چیز از چوب ساخته شده و حتی سطل زباله هم چوبی است. نکته مهمی برای دیدن این دهکده وجود دارد، هر چند مبلغ ورودی چندان قابل توجه نیست اما اگر از شهرهای اطراف نیشابور و به خصوص مشهد قصد دیدار از این دهکده را دارید به گونه ای برنامه ریزی کنید که در برنامه شما بازدید از چند نقطه دیدنی دیگر نیشابور هم وجود داشته باشد، چرا که بازدید از این مکان حتی با وسواس زیاد ظرف حداکثر ۴ ساعت تمام می شود. 

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد