ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

استخدام معلمان حق التدریس مانع ساماندهی مراکز تربیت معلم است

 

 

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به استخدام بیش از یکصد هزار نفر در دو سال جاری به شکل آزاد در این وزارتخانه گفت: استخدام معلمان حق التدریس در سالهای گذشته مانع ساماندهی مراکز تربیت معلم شده است.

  

 

فرشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مراکز تربیت معلم در سالهای گذشته رو به تحلیل و انزوا رفته اند گفت: بیش از 15 سال است که این مراکز رو به تعطیلی رفته اند و عملا دانشجویی در آنجا پذیرش نمی شود و تنها دوره های ضمن خدمت معلمان یا دوره های کاردانی به کارشناسی در این مراکز برگزار می شود.

پیش از این بارها وزیر آموزش و پرورش از احیای مراکز تربیت معلم خبر داده اما درباره زمان و نحوه این بازگشایی ها سخنی به میان نیاورده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: البته بنده در زمان وزارتم 20 هزار نفر از ردیف استخدامی را به مراکز تربیت معلم اختصاص دادم تا ورودی های جدید آموزش و پرورش از طریق این مراکز وارد شوند و بدین طریق سعی کردیم این مراکز را احیا کنیم.

نحوه فعالیت دانشگاه پیامبر اعظم

فرشیدی با اشاره به طرح تجمیع مراکز تربیت معلم و آموزشکده های فنی در مجتمع پیامبر اعظم (ص) در دوران وزارتش گفت: وزارت علوم مجوز این تجمیع را صادر کرد و حتی نام آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شد و یک دوره یک ساله را نیز به صورت آزمایشی فعالیت کرد تا اینکه وزارت علوم اعلام کرد نحوه فعالیت این مجتمع موفقیت آمیز بوده و مجوز دائمی برای ادامه کار آن را صادر کرد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: اما پس از خروج بنده از وزارتخانه تصمیم جدیدی مبنی بر راه اندازی دانشگاه جامع فرهنگیان گرفته شد که گمان می رود یک هدف سیاسی پشت این نامگذاری بود اما اهداف و نوع فعالیت آن همچون دانشگاه پیامبر اعظم بود و تفاوتی نداشت.

فرشیدی به مصوبه مجلس در خصوص جدا شدن آموزشکده های فنی از آموزش و پرورش و واگذاری آن به وزارت علوم اشاره کرد و گفت: با این حال معتقدم که مراکز تربیت معلم که دارای صدها عضو هئیت علمی و ساختمانهای متعدد است می تواند با عنوان مجتمع پیامبر اعظم (ص) ادامه کار دهند.

استخدام 100 هزار نیرو خارج از تربیت معلم

وی درباره تعطیلی ضمنی مراکز تربیت معلم و پذیرش نشدن دانشجو در آن گفت: طی سالهای گذشته بیش از 100 هزار نفر یعنی 60 هزار معلم حق التدریسی و 40 هزار نیرو به شکل آزاد در آموزش و پرورش استخدام شده اند که هیچ کدام از طریق مراکز تربیت معلم نبوده است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: قطعا تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان در هر کشوری از مهمترین و حساس ترین اقدامات نظام به شمار می رود و استخدام نیرو به اشکالی که در سالهای گذشته صورت گرفته این سئوال را ایجاد می کند که چطور اجازه می دهیم دانش آموزان ما زیر نظر کسانی که حتی یک ساعت دوره های لازم را ندیده اند و اساس و شروط معلمی را نمی دانند تحصیل کنند.

فرشیدی با بیان اینکه مجلس باید نسبت به احیای هر چه سریعتر مراکز تربیت معلم اقدام کند، افزود: متاسفانه چند سالی است که عده ای به شکل آزاد وارد آموزش و پرورش می شوند و بعد از چند سال مدعی استخدام شدن می شوند و با تجمع های مختلف بر نمایندگان مجلس فشار می آورند تا آنها قانون جدیدی را مصوب می کنند و دیگر این موضوع یک روال عادی در استخدامهای آموزش و پرورش شده است.

وی افزود:این نحوه استخدام ها در بلند مدت به نفع نظام آموزشی نیست و سطح علمی و تربیتی را با افت مواجه می کند این در حالی است که در آغاز انقلاب شهیدان رجایی و باهنر بازنگری قوی را درباره ادامه فعالیت این مراکز داشته و توجه ویژه ای به آن داشته اند و حتی امام خمینی (ره) پیام جداگانه ای را برای بازگشایی این مراکز پس از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاهها داشته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد