ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

سفر نامه لبنان عروس خاورمیانه

راست می گن که لبنان عروس خاورمیانه است البته اگر اسرائیلیها بگذارند !!

اتوبوس به دنبال ما اومد و بعد از سوار کردن سایر همسفران لبنان به سمت لبنان حرکت کردیم تقریبا 2 ساعت راه بود تا رسیدیم به مرزتوی مرز خیلی معطل شدیم خصوصا اینکه ما ایرانی بودیم و با ایرانی ها خیلی سخت گیری می شدبعد از کلی معطلی بالاخره مهر ورود به لبنان در پاسپورت ها زده شد و رسما وارد لبنان شدیم از

ابتدای مسیر زیبایی های لبنان لحظه به لحظه بیشتر می شد.ما از منطقه بقاع وارد شدیم مسیر کوهستانی و سر سبز بودیه چیز شبیه شمال ایران با این تفاوت که تمیزتر و زیباتر بودبیروت شهری که همیشه دوست داشتم ببینم در انتظار ما بودبرای سبحانه در یک رستوران توقف کردیم صبحانه رو خیلی سبک خوردیم و دوباره به راه افتادیم ما از قسمت شرقی وارد بیروت شدیم شهری بسیار تمیز ولی شلوغ در همون نگاه نخست تنوع و مدرن بودن ماشین ها توجهم را به خود جلب کردالبته توریستی بودن شهر هم باعث شده بود که تعداد زیادی از این ماشین ها هم پلاک خارجی بودندسعودی، کویتی، قطری و اردنی ها بیشترین فراوانی رو داشتند.بعد از رسیدن  به یک کلیسا که در روی کوه ها بود رفتیم تقریبا عرض بیروت رو با تله کابین طی کردیم کلیسا مربوط به سیده لبنان بودمجسمه ای بزرگ روی کوه سفر به لبنان با قایق سواری و چند مرکز خرید تمام شد

بیروت  واقعا زیباست. سراسر  سبز زیبا با هوای خیلی تمیز که نسیم نک دریای مدیترانه هم می وزد. واقعا محشره. جای همه شما خالی.

راست می گن که لبنان عروس خاورمیانه است البته اگر اسرائیلیها بگذارند !!

نمایی از بندر جونبه از داخل تله کابین+عکس ایلیا محمدی نیا

تله کابین بندر زیبای جونیه

شاید جذاب ترین بخش تورهای یک روزه به لبنان سوار شدن بر تله کابین بیروت باشد که شما از ان بالا چشم انداز فوق العاده ای از بندر زیبای جونیه را نظاره گر خواهید بود.

مجسمه ای از تانک وتوپ برای صلح

در ورودی شهر بیروت مجسمه ای که می بینید نصب شده که تانک و سلاح های سبک در یک سازه بتونی قرار گرفته اند. گویا پس از جنگهای داخلی لبنان که بین احزاب روی داده بود و البته هنوز به صورت کامل تمام نشده این مجسمه را درست کرده اند که نمادی از صلح باشد.

کلیساهای حریصا مجموعه ای زیبا بر فراز لبنان

حریصا مرتفع ترین و شاید زیبا ترین نقطه بیروت. مجموعه ای از کلیسا های چهار گانه که بر بالای کوهی در 25 کیلومتری بیروت قرار دارد. جاده‌ای از روی کوهستان سرسبز به صورت زمینی و تله‌کابینی از میان شهر به این قله می‌رسد، منظره شهر و دریا از این بالا زیبا و چشم نواز است.

قدیمی ترین کلیسای این مجموعه Our lady of Lebanon (سیده لبنان) نام دارد. بنایی مخروطی شکل با یک راه‌پله مارپیچ روی نمای ساختمان که بازدیدکنندگان را به بالا هدایت می‌کند که هر چه به سمت بالا می‌رویم از عرض پله‌ها کم می‌شود. روی قله این بنا مجسمه برنزی ۱۵ تنی از مریم مقدس قرار داده شده که تاجی از طلا بر سر دارد. مجسمه مریم از بیشتر نقاط شهر قابل رویت است. اتاقی کوچک که در زیر این بنا است و بیش از 40 نفر ظرفیتی ندارد سالن این کلیسا می باشد.

بازلیک کلیسای دیگری از این مجموعه زیباست که بزرگترین کلیسای خاورمیانه به حساب می آید با قدمتی 102 ساله، که 34 سال قبل باز سازی شده است. سقف کلیسای بازلیک به نشانه 5 استان لبنان 5 سطح دارد. بلندترین ارتفاع سقف آن ۴۰ و کوتاه‌ترین آن ۲۰ متر است. داخل کلیسای بازلیک مجسمه ای چوبی با ارتفاع 2 متر از مریم مقدس قرار دارد که سفری یک ساله به دور کشور لبنان دارد و هر هفته در یکی از کلیسا های این کشور نگهداری می شود و در پایان سال به کلیسای بازلیک باز می گردد. مسیحی های مارونی جشن های بزرگ مذهبی خود را در این کلیسا برپا می کنند.
کنیسه سیده لرد به معنای نگهبان، در زیر کلیسای بازلیک قرار دارد که یکشنبه‌ها در آن دعای دسته جمعی می‌خوانند.

و چهارمین کلیسای این مجموعه کنیسه الغفران می باشد که میزبان مراسمی چون تدفین، غسل تعمید و اعتراف است.

صخره مرگ
روشه یکی از گرانترین مناطق شهر بیروت است که در غرب این شهر واقع شده است. برجهای چند طبقه، هتل های بزرگ چند ستاره و ساختمانهای اداری تجاری بزرگ این منطقه را در شهر کاملا متمایز کرده است.البته بیشتر شهرت این منطقه از شهر بیروت به خاطر وجود دو صخره بزرگ در داخل آب و نزدیک ساحل است که به صخره عشاق یا صخره خودکشی هم شهرت دارد.

اما درباره این صخره ها افسانه های زیادی وجود دارد. گفته می شود برای اولین بار دختری به نام روشه پس از ناکامی در یک ماجرای عشقی خود را از بالای ان به دریا پرت می کند و به همین خاطر به این منطقه روشه گفته می شود. همچنین بر اساس روایت دیگری، پس از مرگ یک خواننده مصری یکی از هواداران او خود را از بالای صخره معروف به اب پرت کرده و خودکشی می کند.گفته می شود پس از ان ماجرا تاکنون چندین نفر در این منطقه و با پرت شدن از روی صخره معروف روشه خودکشی کرده اند! که بیشتر انها به خاطر ناکامی در رسیدن به معشوق بوده است.

مسجد حضرت محمد (ص) و مزار نخست وزیر فقید لبنان

مسجد حضرت محمد (ص) و مزار نخست وزیر فقید لبنان رفیق حریری از دیگر مکان های دیدنی بیروت می باشد . این مسجد و مزار در منطقه غربی بیروت و نزدیک میدان ساعت قرار دارد . این مسجد توسط رفیق حریری ساخته شده و مزارش هم در آن قرار دارد .

کوروش جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:54 ب.ظ http://www.injoy.blogfa.com

دمت گرم
من پارسال رفتم بیروت
خاطراتم برام زنده شد!!!
به منم سر بزن و با نظرت خوشحالم کن

نعیمه ذریعه دوشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 08:18 ب.ظ http://abrobaad.blogsky.com

سلام و وقت به خیر.
مطالب خیلی جالب و جامعی نوشتید و ممنون از اینکه وقت گذاشتید برای اطلاع رسانی.
عکس ها و مطالب نوشته شده مربوط به سفرنامه تون ت عالی بود ولی متاسفانه عکس های لبنان دو سه تاش باز شد و بقیه ...