ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

ب مثل بازنشستگی . نقطه سر خط

هر پایانی آغازی ا ست نقطه سر خط

تربیت معلم »

تربیت معلم »در کما  

تربیت معلم شهید هاشمی نژاد تابستان 89

بنا به گفته 3 عضو کمیسیون آموزش مجلس، مراکز تربیت معلم این روزها وضعیت نامساعدی دارند،

 کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو از ۱۰ هزار نفر به دو هزار نفر، حذف پذیرش آزاد و اختصاص تمامی ظرفیت  این مراکز به فرهنگیان، تعطیلی تعداد زیادی از مراکز تربیت معلم و فعال بودن تنها ۷۰ مرکز از میان ۳۰۰ مرکز، از جمله مواردی است که موجب ابراز نگرانی اعضای کمیسیون آموزش شده است چرا که بنا به گفته معاون سازمان سنجش امسال پذیرش دانشجو در مراکز تربیت معلم از میان نیروهای آزاد ممنوع شده و ظرفیت آن ها به فرهنگیان اختصاص یافته است و بنا به گفته عباسی که علاوه بر عضویت در کمیسیون آموزش، عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز است،

حذف پذیرش آزاد در مراکز تربیت معلم تیشه به ریشه این مراکز می زند. این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش بر این نکته اذعان دارند که وضعیت آموزش و پرورش در شرایطی مطلوب است که نیروهای موردنیاز خود را از مراکز تربیت معلم جذب کنند.

مراکز تربیت معلم به حالت نیمه تعطیل در آمده است

اسدا... عباسی، عضو کمیسیون آموزش در این باره به خراسان گفت: با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر احیای مراکز تربیت معلم، این مراکز در سال های اخیر به دلیل سیاست های نادرستی که اتخاذ شده، به حالت نیمه تعطیل در آمده است.وی افزود: در سال های قبل خیلی ها بر این اعتقاد بودند که نیازی نیست حتما نیروهای موردنیاز آموزش و پرورش از میان فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم تامین شود و می توان از سایر دانش آموختگان دانشگاه ها این نیاز را تامین کرد، به همین دلیل در عمل مراکز تربیت معلم دچار رکود شدند و رو به تعطیلی گذاشتند. اما در سال ۸۴ به دلیل تاکید مقام معظم رهبری، مراکز تربیت معلم احیا و ظرفیت پذیرش دانشجو برای جبران کمبود نیروی موردنیاز افزایش و حتی چندین برابر شد. وی افزود: اما در یکی دو سال اخیر با سیاست های نادرستی که در آموزش و پرورش دنبال شد، از جمله استخدام نیرو در آموزش و پرورش از میان نیروهای آزاد، بی توجهی به این مراکز و کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو، بسیاری از مراکز تربیت معلم تعطیل شدند، در حالی که آموزش و پرورش باید با تقویت این مراکز تنها راه ورود را به آموزش و پرورش مراکز تربیت معلم قرار دهد. به گفته عضو شورای عالی آموزش و پرورش در حال حاضر گزارش ها حاکی از آن است که به دلیل کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو، امکانات و تجهیزات و فضاهای مراکز تربیت معلم به حالت تعلیق در آمده و بسیاری از مراکز تربیت معلم تعطیل شده است و در هر استان یک مرکز دایر است. وی افزود: در مجموع کارنامه ناموفق آموزش و پرورش در احیای مراکز تربیت معلم باعث نگرانی کمیسیون آموزش شده است و تا قبل از تعطیلی کامل این مراکز باید تدبیری اندیشیده شود.

مسئولان آموزش و پرورش فلسفه  ایجاد مراکز تربیت معلم را فراموش کرده اند

بنا به گفته عباسی به نظر می آید مسئولان آموزش و پرورش فلسفه  ایجاد مراکز تربیت معلم را به فراموشی سپرده و چشم بر اهداف اولیه آن بسته اند.دکتر دهقان دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز با اظهار نگرانی از وضعیت نامساعد مراکز تربیت معلم و تعطیلی تعداد بسیاری از این مراکز به خراسان گفت: این اصل مسلمی است که مراکز تربیت معلم یکی از ابزار تعلیم و تربیت است و اگر قرار است کسی وظیفه معلمی و تعلیم و تربیت دانش آموزان را به عهده بگیرد باید علاوه بر آموزش های نظری، به روش های تدریس، روان شناسی کودک ، نوجوان و جوان، روش های اداره کلاس و ... مسلط باشد به طوری که با ورود به کلاس مشکلات دانش آموزان را بشناسد و بداند که با هر دانش آموز چگونه برخورد کند، چگونه در کلاس تدریس کند و از چه وسایل کمک آموزشی بهره گیرد. در حالی که حتی فارغ التحصیل معتبرترین دانشگاه های کشور بدون آشنایی به فن آموزش و تدریس نمی تواند اهداف تعلیم و تربیت را برآورده سازد و این مسئله ای است که کارشناسان تعلیم و تربیت سال ها بر آن تاکید داشته و دارند.

مراکز تربیت معلم با یک سوم ظرفیت ادامه کار می دهند

وی افزود: اما در حال حاضر به دلیل کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو، مراکز تربیت معلم با یک سوم ظرفیت خود ادامه کار می دهند و با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در سال آینده و اختصاص ظرفیت آن به فرهنگیان باید منتظر تعطیلی کامل آن ها بود.بنا به گفته دهقان، مجلس از چندی قبل در این زمینه احساس خطر کرده و بارها به مسئولان آموزش و پرورش در این باره تذکر داده است و به دلیل این که هیچ اقدامی از سوی آموزش و پرورش برای حفظ وضعیت مراکز تربیت معلم و جلوگیری از تعطیلی پی درپی صورت نگرفت، چندی قبل کمیسیون آموزش مجلس طرح احیای مراکز تربیت معلم را تدوین کرد که در حال حاضر در کمیسیون آموزش تصویب شده و بعد از تعطیلات در صحن علنی مورد بررسی قرار می گیرد.وی افزود: علت تدوین و تصویب این طرح با وجودی که در سال ۸۴ نیز پی گیری برای احیای مراکز تربیت معلم از سوی مجلس صورت گرفت، وضعیت نگران کننده مراکز تربیت معلم از یک سو و آینده ای بحرانی که پیش روی تعلیم و تربیت کشور وجود دارد، می باشد.شایان ذکر است چندی قبل حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود که از میان ۳۰۰ مرکز تربیت معلم تنها ۷۰ مرکز فعال است و بقیه غیرفعال هستند.

کلاس های تعداد زیادی از مراکز تربیت معلم کشور خالی است

وزیر آموزش و پرورش در مورخ ۱۸ مهرماه سال جاری با اشاره به این که موضوع تعطیلی مراکز تربیت معلم مربوط به این زمان نیست گفت: در حال حاضر کلاس های تعداد زیادی از مراکز تربیت معلم کشور خالی است و استادهای آن ها نیز بیکارند ولی آموزش و پرورش به دنبال احیای این مراکز است. حاجی بابایی افزود: آموزش و پرورش برای احیای مراکز تربیت معلم باید به سمتی حرکت کند که با تجهیز دوباره مراکز تربیت معلم دانشجو بگیرد و نسبت به آن ها تعهد دبیری داشته باشد.دوگانی عضو کمیسیون آموزش نیز در این باره به خراسان گفت: از حدود ۳ سال قبل در جلساتی که با مسئولان آموزش و پرورش داشته ایم پی گیر این بوده ایم که آموزش و پرورش وضعیت مراکز تربیت معلم را ساماندهی کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و به دلیل کوتاهی و کم کاری آموزش و پرورش شاهد تعطیلی مراکز تربیت معلم یکی پس از دیگری و کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو هستیم.وی افزود: یکی از اقداماتی که آموزش و پرورش باید انجام می داد ارتقای وضعیت این مراکز بود که به جای پذیرش دانشجو در دوره کاردانی، در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز به پذیرش دانشجو اقدام و این که این مراکز را با توجه به نیازهای روز آموزش و پرورش در زمینه استخدام نیرو و اهداف جدید تعلیم و تربیت ساماندهی کند.اما متاسفانه بعد از ۳ سال هیچ اتفاقی نیفتاده است و مجلس راسا اقدام به تدوین و تصویب طرح احیای مراکز تربیت معلم کرده است تا این مراکز که روزی چشم و چراغ آموزش و پرورش در جذب نیروهای مورد نیاز بوده دوباره اعتبار گذشته خود را بازیابی کند 

 

خراسان - مورخ دوشنبه 1389/09/22 شماره انتشار 17722
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد